fbpx

Secretele unui Storyteller

Poveștile… Ah, cui nu-i plac?
Din copilărie părinții ne spun povești cu prinți și prințese, cu castele imense, eroi, călătorii fantastice și altele. Când creștem, citim și urmărim poveștile oamenilor de succes, companiilor pe care le iubim sau chiar a unor produse.

Tânjim după povești, le ascultăm, le spunem și le inventăm.

De-a lungul timpului, poveștile ne-au demonstrat că sunt iubite de întreaga lume. Ne plac pentru că sunt irezistibile pentru mintea umană. Ele ne activează imaginația și astfel nu avem altă opțiune decât să urmărim filmele mentale create în capul nostru.

Dar care e procesul de scriere a unei povești?

Noi, oamenii ne naștem cu această abilitate de a spune povești sub un mod sau altul. Însă, pentru a crea povestea unei afaceri sau a unui produs nou, atrăgătoare, pentru a capta atenția potențialilor clienți sau a publicului ne putem folosi de câțiva pași.

Pași pe care i-am preluat din cartea mea preferată a lui – CARMINE GALLO Secretul unui Storyteller. De la vorbitori TED la businessmeni faimosi: de ce unele idei prind, iar altele nu.

Am primit cartea asta de la editura ACT și Politon și m-am îndrăgostit de ea. Stilul lui de a scrie și  de a spune povești e delicios pentru sufletul și mintea mea. Așa că, astăzi vreau să împărtășesc cu voi câteva tehnici de scriere și sau spunere a unei povești.

Poveștile în care oamenii se regăsesc cel mai mult sunt acelea despre transformarea personală. 

Nu e de mirare că tot mai mulți eroi ai zilelor noastre își scriu propriile biografii sau au discursuri la TED Talks despre poveștile cu transformare personală.

Oamenii vor să se regăsească în poveștile pe care tu le transmiți. Sentimentul de ”și eu am trecut pe acolo” , ” dacă el a reușit o să reușesc și eu” sau pur și simplu sentimentul de împlinire și de fericire că altcineva a reușit și că povestea e cu happy ending,  sunt lucrurile pe care oamenii le caută în poveștile transformaționale.

Dacă vrei să începi să spui o poveste care să fie ascultată de toată lumea sau care să inspire, începe cu povestea ta. Spune povestea și parcursul tău până în momentul de față. ”începe cu povestea copilăriei, ce povești și oameni te-au format. Dorul trecutului îți crează viziunea viitorului.”

Poate ai început afacerea fără să ai vreun ban sau un sprijin financiar, ori ai început să lucrezi la pasiunea ta și nimeni nu te-a susținut, însă acum ai trecut peste aceste etape și ai rezultate. Dacă te-ai întoarce în timp și cineva ți-ar spune povestea vieții prin care tu ai trecut te-ar inspira? Dacă da, te încurajez să o scrii sau măcar să o povestești ori de câte ori ai ocazia. 

Folosește propria poveste pentru a reîntări titlul – Mesodiplosis  

După ce am stabilit care e povestea ta și de ce merită să fie cunoscută de toată lumea, poți întări acum povestea cu procedeul retoric eficient, numit mesodiploză. 

Ce înseamnă asta?

Exemplu:

În liceu profesoara mea de marketing mi-a interzis să merg la olimpiada de marketing. Mereu spunea că eu nu am ce căuta în acest domeniu. I-am zis că nu mă voi lăsa niciodată de visul meu. Nu voi renunța la acest domeniu indiferent de câte piedici mi-ar fi pus ea. Chiar dacă la momentul acela nu am avut voie să intru la olimpiadă, mi-am promis că nu voi renunța și că voi munci constant pentru visurile mele.

Fă legătura între propria poveste și tema generală a articolului, apoi aplic-o în viața cititorului.

Să presupunem că povestea ta și tema generală a articolului este despre cum ți-ai dat seama că vrei să fii freelancer. Ce ai simțit? Cum ți-ai dat seama de acest aspect?

Care au fost factorii declanșatori ai acestei decizii? După ce ți-ai povestit parcursul în prima etapă, poți acum să transpui în viața cititorului, să îi ajuți pe ei să se identifice prin povestea ta.
Aplică ceea ce ai povestit și conștientizat, pe parcursul traseului tău, în viața cititorului.

EX: Câți dintre voi nu își doresc libertatea de a se trezi la ce oră doresc  și să-și facă programul în funcție doar de el?

Mulți dintre prietenii mei, mă invidiau la acest capitol. Prea mult timp liber. Sau cel puțin așa credeau ei. Când ești freelancer ai programul mai flexibil, însă și organizarea este puțin mai grea. Aici ești doar tu și cu tine. Dacă ești ca mine și îți place libertatea, să fii propriul tău șef, să îți selectezi clienții în funcție de preferințele tale și să faci ceea ce îți place, să faci bani din pasiunea ta, probabil că freelancingul e de tine.

4. Încheie totul întorcându-ne la povestea ta.

După ce ai aplicat câteva dintre principiile povești tale sau câteva întrebări care te-au ajutat pe tine pe parcursul traseului tău să mergi mai departe, poți să te întorci la povestea ta și să o închei.

Exemplu:

  Continuând povestea de mai sus – Așa mi-am dat eu seama că freelancingul e de mine. Mi-am luat o foaie si-un pix, am scris toate pasiunile mele și m-am gândit care dintre ele pot fi monetizate. Le-am selectat și am început să lucrez…

După ce ai încheiat povestea, recitește-o și asigură-te că nu ai omis nimic. Că are continuitate, că textu este pe înțelesul tuturor, că ai explicații la anumiți termeni folosiți – termeni care crezi că ar putea îngreuna înțelegerea textului (asta în cazul în care nu poți să îi eviți).

Adaugă poveștii emoție. Cititorii vor să simtă ce ai simțit, atunci când ai parcurs traseul acesta în care te-ai transformat într-o versiune mai bună a ta.

Pune puțină sare și piper pentru gust și oferă povestea ta, lumii întregi. 

Eu abia aștept să citesc povestea ta. Dacă ai un blog sau dacă vrei să o împărtășești cu noi, o așteptăm în comentarii.

M-aș bucura tare mult să o citesc.

PS. Poți citi povestea mea  pe care am scris-o acum mult timp aici.

Succes la scris, dragă cititorule.

Cu drag,
Adelena

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *