Care sunt cele mai puternice branduri românești?
După o perioadă dificilă, precum cea curentă, importanța unui brand puternic a făcut diferența în fața consumatorilor. Iar cele mai puternice 50 de branduri din România reușesc an de an să își întărească poziția prin consecvență, creativitate, inovație, tehnologie și strategie.
În fond astea sunt caracteristicile unui brand puternic, iubit de oameni și mereu cu un pas înainte.
Provocările marilor branduri au venit și de la schimbarea comportamentului consumatorilor. În 2021 consumatorii sunt mai conectați cu ei și cu ceilalți, mai calmi și mai răbdători, mai asumați și mai puțin critici comparativ cu anii trecuți.
Astfel că, în relația cu brandurile, dacă anul trecut nevoia principală a românilor era ca mărcile să
îi susțină, anul acesta dinamica dintre ei și mărcile este diferită: Nu mai au nevoie ca mărcile să le acopere un minus, ci vor ca acestea să le dea un plus.
Revista Biz a prezentat zilele trecute BrandRo 2021, clasamentul celor mai puternice 50 de branduri
românești, realizat de Unlock Research.
„Ne bucurăm să vedem cum, de la an la an, avem branduri românești care devin tot mai
declară Marta Ușurelu, owner Biz.
puternice. Analiza pe care o facem de 12 ani alături de Unlock Market Research ne arată
companiile și oamenii care știu cum să-și impună brandul în fața consumatorilor, dar și cât de importante sunt investițiile constante și strategice în branding. Doar așa poți ajunge printre cele
mai puternice branduri românești.”
Sună mai bine, nu?
Dar hai să vedem ce au făcut diferit brandurile din vârful topului și ce putem aplica din strategia lor.
Din evenimentul live am extras câteva părți din 3 discursuri care mi-au plăcut cel mai mult și din care se vede cel mai bine strategia unui brand românesc mare, atunci când vine vorba de perioade grele.
Daniel Costi – brand manager Arctic
Arctic 1968 – 1970 primele frigidere Arctic
Ce provocări a adus aceasta perioadă companiei ARCTIC?
Această perioadă a reprezentat o perioadă grea pentru toate brandurile pentru că a trebuit să ne adaptăm situațiilor pe care le traversăm și vremurilor pe care le traversăm.
Practic, comunicarea de marketing a fost adaptată vremurilor actuale, nimeni nu a putut să mai meargă fix ca la carte cu campaniile pe care le programaseră, de aceea am apelat la o comunicare contextuală.
Exemple: campanii poarta mască – recomandăm oamenilor să poarte mască pe lângă mesajul autorităților, respect pentru linia 1
Motivul pentru care consumatorii au apreciat lucru ăsta:
- Am fost alături de ei. Un brand românesc care a fost alături nu doar la bine ci și la rău.
- Am făcut campanii de donații și lucrul acesta a contat, pentru că oamenii au apreciat că suntem alături de ei, nu doar le cerem lucruri ci și oferim.
- Am fost în mijlocul evenimentelor și am fost implicați alături de Crucea Roșie.
Ca și comunicare de brand, cred că ne-a ajutat această legătură emoțională pe care consumatorii o au cu brandul. Exista o apetență pentru un brand cum este Arctic, de a valorifica acest bagaj emoțional.
Ne folosim de avantajele legate de produs și comunicăm de fiecare dată aceste lucruri. Acestea sunt lucrurile cu care începem comunicarea, cu avantajele produsului, avantaje tehnologice. În plus, punem acest factor emoțional în comunicarea cu care românii rezonează.
În cazul Arctic este cumva o simbioză între partea de tehnologie și cea de emoțional. Am marșat pe lucrul ăsta și asta vom face în continuare.
Cum folosiți social media pentru promovare?
În social media se umanizează brandul, acolo comunicăm cel mai bine cu consumatorii. De aceea am creat un ecosistem prin care, prin chat-ul unde consumatorii adresează întrebări și doleanțe, le preluăm mai departe, le trimitem către departamentele care ar putea să soluționeze în cazul în care ceva e necesar de soluționat și să venim cu răspunsuri personalizate pentru nevoile lor. Aceasta este o modalitate de a comunica direct cu ei și de a ne cunoaște consumatorii cât mai bine. Apelăm la sondajele clasice, apelăm la brand lift studies care ne dau mult mai multe date despre brand, cât este de favorabil, ce așteaptă consumatorii de la noi.
Liliana Popa – PR Manager, Farmec
Românii iubesc brandurile.
– în care pot avea încredere
– autentice
– care se implică în comunitate
– create de români
– care își mențin relevanța
Am încheiat parteneriate cu personalități de pe scena culturală și sportivă care au devenit ambasadorii noștri.
Nu ne reprezintă doar prin frumusețea lor exterioară ci și prin valorile lor – precum transparența, performanța, bucuria de a evolua și de a se reinventa la fel ca și Farmec. Aceștia au dus excelența noastră peste granițe.
La aceste parteneriate pe care le-am încheiat se adaugă și angajamentul nostru pentru scena culturală, activitățile sportive și educaționale în care ne-am implicat.
Este important să susținem valorile și excelența românească.
Camelia Petrescu – Associate Director, Unlock Marketing Research
Romanii au în continuare respect și nevoie de brandurile românești. Însă au nevoie mai mult decât a fi doar un brand românesc.
Brand nu mai este suficient să fii simplu brand românesc. Trebuie să:
– aduci valoare reală în viața oamenilor
– te conectezi cu ei
– știi exact cine sunt și ce își doresc
– faci lucruri care lor le aduc valoare în viață
Asta este foarte important pentru ca și brandurile românești să meargă mai departe pentru a rămâne relevante și să crească, să inspire oamenii. Pentru brandurile românești, cel mai important e să fie aproape de oameni pentru că, ei sunt familia noastră. Nevoia de a fi alături de ei și de cei dragi e din ce în ce mai importantă.
Alina Tudose – Marketing and brand strategy
Brandul este relația dintre consumatori și produs/serviciu.
Acestă relație se schimbă la fel cum orice altă relație interumană se schimbă în contextul actual.
Așadar, pe scurt pentru a putea fi și compania ta un brand românesc de top trebuie să le urmezi exemplul celor 10 branduri românești și să:
- Fii alături de piața ta țintă,
- să comunici cu ei atât pe rețelele sociale cât și prin email,
- să fii atent la problemele și provocările lor și să vii cu soluții viabile,
- să oferi și nu doar să ceri,
- să creezi o legătură emoțională cu piața ta țintă,
- să le câștigi încrederea și să te implici în comunitate,
- să fii transparent și pe poziții cu valorile companiei,
- să fii relevant și într-o continuă transformare
- folosește digitalul cu piața ta, el poate fi folosit pentru a cunoaște mai bine dorințele clienților.
Acum mai mult ca niciodată brandurile sunt cu și despre oameni. Cel mai important e să fii aproape de oameni pentru că, ei sunt familia noastră.
Mai multe informații despre topul Brand Ro și metodologia studiului puteți afla aici –
Poți urmări întreaga înregistrare a evenimentului aici
Până data viitoare, gândește-te dacă brandul tău aduce o valoare reală pieței și este aproape de clienții săi.
Vezi și articolul de marketing precedent, aici
Cu drag,
Adelena